Jedni z Was lada moment rozpoczną sezon rowerowy, drudzy pewnie już jeżdżą. Inni natomiast jeździli nawet w zimę. Bez względu na to, kto kiedy zaczyna sezon rowerowy, powinien wiedzieć jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru w 2015 roku, aby uniknąć mandatu. Z własnego doświadczenia wiem, że niektórzy policjanci nie są nadgorliwi i niezbyt często zatrzymują rowerzystów do kontroli (nie piszę oczywiście tutaj o “rowerzystach” pod wpływem alkoholu), choć czasami włos się na głowie mi jeży, gdy widzę rowerzystów, których jednoślady dawno powinny wylądować na składzie złomu.
Jeśli chodzi o rok 2015, to obowiązkowe wyposażenie roweru nie zmieniło się w stosunku do lat ubiegłych. A oto i one.
Spis treści
Oświetlenie
- Przednie: oświetlenie z przodu, może być barwy białej lub żółtej, może również być migające; za dnia możemy światło zdemontować, nie dotyczy tego jazda w tunelu.
- Tylne: oświetlenie tylne musi być barwy czerwonej (może być migające, tak samo jak w przypadku oświetlenia przedniego, za dnia możemy je zdemontować); dodatkowo musimy mieć na stałe zamontowany odblask w kolorze czerwonym.
Według przepisów Prawa o Ruchu Drogowym, oświetlenie musi być zamontowane nie wyżej niż 150 cm i nie niższej niż 25 cm od powierzchni drogi.
Hamulce
Każdy rower poruszający się po polskich drogach musi mieć przynajmniej jeden sprawny hamulec. Przepisy nie regulują typu hamulca.
Dzwonek
Dzwonek lub też inny sygnał ostrzegawczy jest obowiązkowy. Jego dźwięk nie może przerażać innych użytkowników drogi. Brak dzwonka może narazić nas na mandat karny w wysokości 50 zł.
Odblaski
W myśl przepisów, każdy rower musi mieć z tyłu zamontowany odblask w kolorze czerwonym, o kształcie innym niż trójkąt. Opcjonalnie można stosować także odblaski na szprychach i pedałach. Dozwolone są także opony z odblaskowym paskiem na bokach.
Kamizelka ostrzegawcza i kask
Aktualnie kamizelka ostrzegawcza oraz kask nie są obowiązkowym wyposażeniem rowerzysty w Polsce.
Kierunkowskazy
Podobnie jak w latach ubiegłych, tak samo w 2015 roku kierunkowskaz jest wymagany tylko wtedy, kiedy manewr skrętu sygnalizowany ręką nie jest możliwy lub jest niewidoczny. W praktyce przepis ten dotyczy rowerów o nietypowej konstrukcji, czyli np. rowerów z dużymi przyczepkami. Należy w przy tym pamiętać, że rower wraz z przyczepką nie może być dłuższy niż 4 metry.